Legends of Arborea
Inleiding & Regels
Veel turn-based strategy games zijn gebaseerd op fantasy-characters. Deze is niet anders, maar kent voor de beheersbaarheid slechts vier units: een goblin, een orc, een swordsman en een general. De regels zijn eenvoudig. Spelers mogen om beurten zetten, en ieder karakter mag per beurt twee acties doen:
1) Precies één stapje verplaatsen op het hex-grid.
2) Een vijandelijk karakter op een aangelegen hex aanvallen.
Er is geen verplichte volgorde. Je mag eerst twee karakters verplaatsen, dan met een derde aanvallen en vervolgens nog een vierde en vijfde verplaatsing doen. Belangrijk is wel dat de aanval een hitkans kent. De hitkans P(hit) is proportioneel aan het verschil in weapon skill als
P(hit) = 1/(1+e^-0.4(AWS-DWS))
waarbij AWS = attacker's weapon skill en DWS defenders weapon skill. Is een aanval raak, dan vermindert het aantal hitpoints van het aangevallen karakter met 1. Heeft het aangevallen karakter 0 hitpoints, dan is het dood en verdwijnt het van de kaart. De eerste spelers wiens karakters allemaal dood zijn heeft verloren. Het spel wordt gespeeld op een hex grid van 5x5x5 (zie ook bij beginsituatie).
Units
Unit | Hitpoints | Weapon Skill | Aantal | |
---|---|---|---|---|
![]() |
Swordsman | 4 | 6 | 6 |
![]() |
General | 5 | 8 | 3 |
![]() |
Goblin | 3 | 4 | 8 |
![]() |
Orc | 10 | 8 | 2 |
Adjacency bonus
Een bijzonder effect van veel strategy games is dat units vaak een adjacency bonus (of penalty) hebben. In dit spel komt dat als volgt tot uiting: iedere friendly unit op een aansluitende hex geeft +1 weapon skill, een general +2. Vice versa geeft iedere vijandelijke unit -1, en een vijandelijke general -2. Het is dus niet verstandig om units alleen op pad te sturen, of je generaal ver van zijn troepen te laten staan.
Opdracht
Maak een programma waarin je Legends of Arborea kunt spelen tegen de computer. In eerste instantie is het verstandig om dat zo eenvoudig mogelijk te doen, dat mag bijvoorbeeld tekst based met random tegenzetten van de AI. Maar hoe beter je eindprodukt, hoe beter je cijfer. Dat geldt voor de AI, maar ook voor de grafische interface.
Beginsituatie
![]() |
Advanced
Deze opdracht heeft echt geen advanced nodig, maar je zou iets kunnen doen met terrein (objecten, verhogingen) en je zou iets kunnen met nieuwe units, archery, of magic.
Terug
Terug naar de Hoofdpagina.